ІКТ на уроках хімії

  Сучасний рівень розвитку суспільства вимагає від тих, хто навчається досвіду існування в інформаційному просторі. В контексті шкільної освіти це веде до розгляду можливостей ІКТ стосовно створення технологічного навчального середовища (тобто навчального середовища, в якому поряд із традиційними матеріалами та видами роботи використовуються можливості
інформаційно-комунікативних технологій у навчальний процес характеризується:
§  поступовим нарощуванням темпу;
§  зміною кількісних та якісних характеристик засобів;
§  збільшенням обсягу інформаційних потоків, зміною технологій викладання;
трансформацією систем взаємостосунків у системах «учитель – учень», «учитель – группа учнів», «учень – група учнів ресурсів ІКТ та навчальні матеріали нового покоління).
Як бачимо, використання ІКТ в процесі викладання хімії дає досить широкі можливості для підвищення якості цього процесу.
§  Впровадження»
Окрім того, впровадження ІКТ у навчальний процес вимагає розробки та практичного використання науково-методичного забезпечення, створення й ефективного застосування інструментальних засобів і систем комп'ютерного навчання й контролю знань, системної інтеграції цих технологій в існуючі навчальні процеси та організаційні структури.
Визначення сучасного етапу розвитку суспільства, інтенсивний розвиток сучасних інформаційно-комунікативних технологій, визнання необхідності освіти протягом всього життя людини - все це визначає необхідність широкого використання інформаційних технологій в системі освіти в цілому та при викладанні природничих дисциплін зокрема.
Сучасні інформаційні технології – це форми і методи передачі інформації при допомозі новітніх засобів та пристроїв зв'язку (телебачення, комп'ютеризація, Інтернет та мобільна мережа зв'язку ).
         Інформаційно-комунікаційні технології – це сукупність методів, засобів і прийомів, що використовуються для добору, опрацювання, зберігання, подання, передавання різноманітних даних і матеріалів, необхідних для підвищення ефективності різних видів діяльності 
Мультимедійні засоби дозволяють задіяти майже всі органи чуття студентів, поєднуючи друкований текст, графічне зображення, рухоме відео, статичні фотографії та аудіозапис, створюючи «віртуальну реальність» справжнього спілкування. Доведено, що застосування мультимедійних матеріалів та комп’ютерних мереж скорочує час навчання майже втричі, а рівень запам’ятовування через одночасне використання зображень, звуку, тексту зростає на 30-40 відсотків
Великі можливості у підвищенні ефективності процесу викладання хімії є використання мережі Інтернет. Зазвичай, найпростіше застосування Інтернету у навчанні хімії – це використання його як джерела додаткових матеріалів. Однак, найповніше можливості Інтернету розкриваються при використанні його у навчальній аудиторії: це можуть бути спеціальні тренувальні вправи для дистанційного навчання, творча діяльність цілих колективів
Отже, використання ІКТ у процесі викладання хімії:
значно розширює та урізноманітнює програму вивчення хімії у школах;
надає доступ до різноманітних автентичних матеріалів;
зацікавлює учнів до вивчення хімії;
сприяє індивідуальному вивченню матеріалу учнями
Використовую педагогічні програмні засоби «Віртуальна хімічна лабораторія 8 - 11 кл., Хімія 9кл., Органічна хімія 10-11кл.,  орієнтовані на сучасні форми навчання з забезпеченням сумісності з традиційними навчальними матеріалами в повній відповідності з документами, що регламентують зміст освіти.
Побудова ППЗ дає можливість досягнення наступних педагогічних цілей:
-        Підвищення пізнавального інтересу учнів до вивчення хімії та біології шляхом створення умов самодослідження природних явищ (середовище – віртуальна дослідницька лабораторія).
-        Підтримки фронтальних, групових і індивідуальних форм навчання при вивченні хімії та біології в умовах класно-урочної системи організації навчального процесу.
-        Структуризації змісту хімії та біології - активізації опорних знань.
-        Створення комфортних умов комп’ютерної підтримки традиційних і новаторських технологій навчання у викладанні хімії та біології.
-        Забезпечення диференційованого підходу до вивчення хімії.

Застосування всіх видів інтерактивних, аудіовізуальних і екранно-звукових засобів навчання спрямовано на підвищення позитивної мотивації учнів до вивчення предметів. Це веде до активації пізнавальної діяльності учнів, розвитку їх мислення, формуванню активної позиції особистості в сучасному інформатизованому суспільстві. Використання вказаних засобів забезпечує розвиток творчих здібностей учнів і бажання продовжити самостійну роботу.
            Зміст і структуру ППЗ зорієнтовано на розв'язування навчальних завдань через впровадження сучасних педагогічних технологій, у тому числі інтерактивних форм,  використання  варіативної методики проведення уроків. Це може бути шкільна лекція з ілюстраціями, самостійна групова чи індивідуальна робота учнів, семінарське заняття, уроки повторення й узагальнення знань, виконання завдань творчого характеру. ППЗ унаочнює  як теоретичну, так і практичну частини навчальної програми.

            Наочність розподілено за такими рубриками:
Таблиці.
Моделі.
Лабораторне обладнання.
Колекції.
Хімічні виробництва.
Портрети вчених з біографічними довідками.
Історичні довідки.
            Як видання на електронному носії, "Бібліотека" містить такі компоненти:
■ реалістичний візуальний ряд (портрети вчених-хіміків, фотографії лабораторного посуду, обладнання і таких натуральних об’єктів, як мінерали, метали, сплави);
■ синтезований візуальний ряд (тривимірні статичні й динамічні моделі кристалічних граток речовин, хімічних реакцій, промислових хімічних процесів і апаратів);
■ символьні об'єкти і графіку (схеми, діаграми, таблиці, малюнки);
■ звукоряд (звукозаписи пояснювальних текстів, музичних творів).
            Наявність простого у використанні редактора дає змогу вчителеві формувати довільні набори наочних матеріалів залежно від мети і завдань уроку. Водночас у рубриці "Історичні довідки" подано скомпонований матеріал, що стосується найважливіших хімічних законів і теорій.       
            Наприклад, під час вивчення періодичного закону і періодичної системи хімічних елементів Д.І.Менделєєва за допомогою матеріалів "Бібліотеки" є змога унаочнити такі питання:
- історичні спроби класифікації хімічних елементів (ілюстрація різних підходів до систематизації елементів);
- відкриття Д.І.Менделєєва (історична довідка, ілюстрації перших авторських спроб періодичної системи, підручника "Основи хімії") ;
- суть періодичного закону, структура періодичної системи ;
- сучасна інтерпретація періодичного закону (фізичний зміст закону, коротка і довга форми періодичної системи);
- життєвий і творчий шлях Д.І.Менделєєва (біографічна довідка з ілюстраціями, портрети).
            Використання порівняльної хронологічної таблиці дає змогу  учням усвідомити місце і значення періодичного закону в історії науки.


Коментарі

Популярні публікації