Директор-новатор

Люди, які втілюють ідеї
та поширюють їх, керують
світом
          Г.ЛеБон
В оновленому  суспільстві однією із найважливіших рис директора школи, як  керівника освітнім процесом є готовність до інноваційної діяльності. Без чітко організованого  управління будь-які  інновації в школі приречені.  Без усвідомлення проблем і завдань не можна розраховувати на серйозні перетворення в шкільному колективі.
Розпочинаючи роботу із педагогічним колективом  та учнівською громадою визначено інноваційний підхід до вирішення основних завдань навчально-виховного процесу через реалізацію обраної методичної проблеми: Створення оптимальних умов розвитку та  самореалізації особистості шляхом впровадження технологій продуктивного навчання.
Накреслено перспективний план управлінської діяльності:
v впровадження нової моделі системно-цільового управління освітнім закладом  через діагностування учасників освітньої діяльності
v Впровадження нестандартних форм  та методів проведення педагогічних рад
v Надання якісних освітніх послуг шляхом впровадження сучасних освітніх технологій
v Налагодження ефективної моделі держанно-громадського  партнерства  між батьківською громадою учнівським та вчительським колективом як в питанні вирішення завдань навчання та виховання так часткового фінансування
v Інформатизація  управління методичним та  навчально-виховним  процесом
v Залучення психологічної служби школи  для створення позитивного психологічного клімату в навчальному закладі, та організація індивідуального підходу до учасників освітньої діяльності
Організація системно-цільового управління розпочинається із проведення освітнього моніторингу та осмислення його, як форми організації, збору,оброблення та поширення інформації про діяльність освітнього закладу,що забезпечує безперервне відстеження його стану й прогнозування його  розвитку. Функціонувати на належному рівні може тільки той навчальний заклад, який розвивається. Режим розвитку передбачає нові форми взаємодії з іншими закладами та структурами, пошук нового, унікального змісту освіти направленого на перетворення , а також орієнтацію цих перетворень на досягнення визначених параметрів розвитку.
 Моніторинг спрямовано на комплексне аналітичне  й динамічне відстеження процесів, які визначають зміни в якості освіти.  Аналіз діяльності педагогічного колективу в плані підвищення якості освіти дав можливість визначити об’єкт  та предмет моніторингових досліджень.
Об’єкт - якість освіти в навчальному закладі.
Предметом моніторингових досліджень є :
v Навчальний процес
v Вихованість учнів
v Система роботи з обдарованими дітьми
v Методичний рівень  педагогічного колективу
v Участь батьків у навчально-виховній діяльності учнів
v Психологічний клімат навчано-виховного процессу
Обєктивність отримання інформації, відстеження динаміки якості освітніх послуг, визначення ефективності управлінських рішень залежить від чіткої організації та проведення моніторингових досліджень
Для проведення моніторингових досліджень необхідно створити умови:
Нормативно-правові: створення пакета документів для організації моніторингу розподіл функціональних обов’язків; розробка алгоритму здійснення моніторингу; розробка плану здійснення моніторингу; розробка тестового інструментарію.   Нормативно-правова база моніторингу в загальноосвітньому навчальному закладі – це пакет документів, які видаються на рівні ЗНЗ. Це наказ про організацію моніторингових процедур та призначення відповідального, це розподіл функціональних обов’язків членів педагогічного колективу, узагальнюючі, аналітичні накази, відповідний інструментарій для проведення моніторингу, алгоритм проведення процедури моніторингу.
Інформаційні:
  • автоматизація моніторингових досліджень, створення локальної мережі в закладі;
  •       комп’ютеризація робочих місць адміністрації;
  • забезпечення комп’ютерної грамотності педагогічних    працівників, з наступним упровадження електронного журналу;
Науково-методичні: 
  • забезпечення відповідного рівня методичної підготовки педагогічних працівників, який би задовольняв загальноосвітній навчальний заклад; організація навчання педагогічних працівників щодо здійснення моніторингових досліджень;
  •  створення творчої групи з розробки тестового інструментарію;  ознайомлення з передовим педагогічним досвідом;

         Психологічні: 
  • налагодження позитивної атмосфери під час діагностування та оголошення результатів, налаштування всіх суб’єктів навчально-виховного процесу на співпрацю, забезпечення мотиваційного аспекту, 
  •  налаштованість людей на творчість та співпрацю в педагогічному колективі, на впровадження інновацій, у тому числі на організацію моніторингових досліджень, впливає психологічний клімат закладу освіти. Тому створення здорового психологічного клімату в колективі учнів та педагогів відображає необхідність постійного психолого-педагогічного супроводу навчально-виховного процесу, створення відповідних психологічних умов.

   Психолого-педагогічний супровід сприяє професійному саморозвиткові учня і вчителя, вихованню особистості з високим рівнем адаптованості до соціального середовища, формує особистість із урахуванням її індивідуальних особливостей, здібностей, умінь та навичок, захищає психічне здоров’я всіх учасників навчально-виховного процесу, дозволяє налаштувати всіх суб’єктів освітнього процесу на проведення моніторингових процедур. 

        адрові: підвищення фахового рівня педагогічних працівників; забезпечення високого самоосвітнього рівня; підвищення рівня управлінської компетенції. . Педагоги, які вміють навчати та навчатися, які зможуть забезпечити якісне викладання предметів  будуть ефективно здійснювати моніторингові дослідження.
   Основа системи управління кадрами – це кадрова політика, яка є довгостроковою лінією вдосконалення професійної майстерності вчителя. Найбільш вагомим фактором, що впливає на підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, є, насамперед, результати аналізу навчально-виховного процесу, які дають можливість визначити труднощі, недоліки в практичній діяльності, потреби щодо поліпшення фахової майстерності.
Школа – багатофункціональна система. Відстеження кожного з напрямів, рівнів її функціонування потребує ретельного аналізу на основі інформації про стан системи. Саме для того, щоб кожен із напрямів діяльності школи перебував у полі зору управлінського супроводу, складовими моделі моніторингу стали нормативні документи, якими визначено функціонування та розвиток кожного з рівнів внутрішньошкільного управління: адміністративного, педагогічного, учнівського. 

Адміністративний моніторинг передбачає реалізацію Програми розвитку закладу освіти, Освітньої програми закладу освіти, Програми моніторингу якості освіти, Положення про управління в ЗОШ ,Положення про внутрішньошкільний контроль ЗОШ.
Педагогічний моніторинг передбачає реалізацію Моніторингової програми діяльності класного керівника, професійної майстерності вчителя. 
Освітній (учнівський) моніторинг визначається Положенням про внутрішній моніторинг рівня навчальних досягнень учнів,  Програмою моніторингу стану здоров’я, Програмою моніторингу рівня вихованості учнів ЗОШ .
Кожен із визначених напрямів, які є вертикаллю в системі управління закладом освіти, має свої особливості, що реалізуються через компоненти технології управління: організація, контроль, планування, мотивація, прогнозування. 
Технологія моніторингу напрямів діяльності в кожній підсистемі враховує всі питання і відображається в Структурі моніторингу якості освіти загальноосвітньої школи 
З метою забезпечення системного впровадження моделі моніторингу діяльності Талалаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів та повноцінного її функціонування в районній освітній системі адміністрацією школи в ході моделювання використано нормативні документи районного рівня: Програму науково-методичного супроводу моніторингу якості освіти, Положення про зовнішнє оцінювання навчальних досягнень учнів, Програму корекційної роботи за підсумками моніторингових досліджень. 
Таким чином, модель моніторингу діяльності Талалаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, яку розбудовано адміністрацією закладу освіти, має чітку структуру, що відповідає вимогам управління якістю освіти та забезпечує чітке дотримання вимог Державного стандарту в галузі освіти.

Проведення заходів, спрямованих на розробку та впровадження моделі моніторингу Талалаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів дало можливість реалізувати в повному обсязі запланований очікуваний результат: -усвідомлення учасниками навчально-виховного процесу необхідності впровадження змін для підвищення якості освіти як умови професійного та особистісного успіху;
- сформованість уміння педагогів здійснювати мотивацію всіх суб’єктів освітнього процесу на впровадження змін та інновацій у своїй діяльності. 


Впровадження моніторингу закладу освіти реалізується відповідно до Програми розвитку Талалаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів. На управлінському рівні відстежується ефективність діяльності адміністрації .

    На засіданні педагогічної ради 02.01.2018. року, яка проводилась із використанням ІКТ(Комп’ютерна презентація «Освітній моніторинг як інноваційна технологія удосконалення управління освітнім процесом»  було обговорено питання щодо результативності управлінської діяльності із системного використання положень моделі моніторингу та проведення аналітико-корекційної роботи що прийняття управлінських рішень всіма учасниками навчально-виховного процесу. Вчителями які проводили моніторингові дослідження якості навчальних досягнень учнів були запропоновані корекційні системи із конкретними тестовими завданнями  по окремих предметах, і навіть  темах.Головним висновком педагогічної ради стало рішення щодо дотримання всіх положень моніторингу, чіткого їхнього опрацювання, оскільки прийняття управлінських рішень на основі моніторингових досліджень, які мають практико-орієнтований характер та спрямовані на досягнення визначеного результату,  дає можливість наочно вбачати результат діяльності як колективу в цілому, так і кожного учасника навчально-виховного процесу.
Перші підсумки впровадження моніторингу дали можливість отримати позитивні результати діяльності закладу освіти. Головним результатом ефективності стало запровадження системного управління, врахування всіх питань життєдіяльності школи з прийняттям дієвих оперативних рішень. 

За підсумками проведення моніторингу вТалалаївській загальноосвітній школі  І-ІІІ ступенів ми отримали підвищення якості навчальних досягнень учнів, роботи з обдарованими дітьми, підвищення показника якості навчання учнів профільних класів.

Використання моніторингу як складової інноваційної діяльності управління навчальним закладом дає можливості здійснення управлінської  діяльності на науковій основі, тому що визначення мети, завдань, методів роботи, які базуються на  використанні наукових досліджень з психології, педагогіки, вивчати реальний рівеньпрофесійної компетентності педагогічних працівників і вже на цій основі організовувати творчий пошук  педагогів. Важливою вимогою що до компетентності керівника є організація творчого пошуку, яка передбачає врахування об’єктивних закономірностей розвитку навчального закладу, розробку конкретних заходів та контроль і корекцію цієї діяльності. Застосовуючи принцип демократичності необхідно розширити права вчителів, частково відмовитися від надмірної регламентації їх діяльності. Стимулювати розвиток колегіальності управління, використовувати методи і форми демократичного обговорення та прийняття рішень,що дає можливість створення сприятливої атмосфери в колективі  для задоволення потреб учителів у пізнавальній діяльності та утвердженню стосунків між учасниками педагогічної діяльності на глибокій повазі до людської гідності. Творчий пошук вчителів направляється в русло системи із взаємопов’язаних компонентів діяльності: мотивація, завдання,зміст, форми, методи, результат. Важливо щоб керівник школи  в методичній роботі враховував індивідуальні особливості  кожного вчителя, розумів що моральне та матеріальне заохочення творчої діяльності вчителя значною мірою сприяє активізації процесу педагогічної майстерності, формує позитивне ставлення до впровадження інновацій. Організація роботи керівника навчального закладу базується на повазі до вчителя, проявляється в коректності і такті в спілкуванні, в умінні керівника відмічати позитивне в роботі педагогів, опиратися на їх кращі риси, цінувати їхній час, враховувати потреби  та інтереси, але повага має поєднуватися з умінням давати критичну оцінку діям і вчинкам учителів

Література
1.     Єльникова Г.В. Основи адаптивного управління (тексти лекцій) / Г.В. Єльникова. – Х. : Видав. гр. "Основа”, 2004.
2.      Локшина О. І. Оцінювання ефективності роботи шкіл / О. І. Локшина // Стратегія реформування освіти в
Україні : рекомендації з освітньої політики. – К. : К.І.С., 2003.
3.     Лукіна Т. Моніторинг якості освіти : теорія і практика / Т. Лукіна. – К. : Шкільний світ ; вид-во Л. Галіцина,
2006. – 128 с
4.  Гамаюнов В.Г. Дидактичний менеджмент: навчаюче управління / В.Г. Гамаюнов. – Х. : Видав. гр. "Основа”, 2004. – 80 с.
5.Чернуха-Гадзецька К.М. Прийняття управлінських рішень / К.М. Чернуха-Гадзецька // Управління школою. – 2003. – № 8.



      

Коментарі

Популярні публікації