ХІМІЯ В ІННОВАЦІЯХ


Використання  інноваційних технологій  на уроках хімії
В основних напрямках реформи загальноосвітньої та професій­ної шкіл зазначається, що людина повинна виховуватись у нас непросто носієм певної суми знань, а насамперед, як громадянин су­спільства, з притаманними йому переконаннями, мораллю, інтере­сами, високою культурою праці і поведінки.
У школі урок надійно посів місце основної організаційної форми навчання, де реалізуються його глобальні мета, цілі й завдання ­ всебічного розвитку особистості, формування її інтелектуальних можливостей, здійснення виховання.
Урок можна вважати ефективним, якщо на ньому забезпечується оптимальний зв’язок усього комплексу навчально-виховних цілей, якщо увага і мислення учнів концентруються на основних, провідних ідеях і понятгях теми, що вивчається, пробуджуються і розвивають­ся навчальні процеси, формуються потреби учнів у знаннях.
Усі ці вимоги до сучасного уроку мотивовані науковою сучас­ною педагогікою. Але всі вони здійснені без творчого ставленнявчителя до організації навчання, без його майстерності. Майстерність учителя багато в чому залежить від уміння аналізувати свої та чужі помилки.
Аналізувати урок потрібно під кутом зору певної педагогічної концепції.
З точки зору оптимізації навчально-виховного процесу потрібно здійснюватисамоаналіз
    Особливості сьогодення вимагають від сучасної школи формування особистості, високоосвіченої, суспільно активної, творчої, конкурентоспроможної, яка  використовує знання як життєвий інструмент, генерує нові ідеї, приймає нестандартні рішення, вміє критично мислити, володіє комунікативними здібностями. Одним із шляхів оновлення змісту освіти й узгодження його із сучасними потребами є орієнтація на розвиток компетентностей та створення ефективних механізмів їх упровадження. Процес навчання і виховання намагаюся спрямовувати на розвиток ключових компетентностей шляхом використання інтерактивних, ігрових, проектних, диференційованих, інформаційних  технологій та особистістно-зорінтованого навчання для підготовки та проведення продуктивного уроку. Саме така форма організації навчально - виховного процесу створює комфортні умови, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Інтерактивні методи сприяють опануванню учнями усіх рівнів пізнання, розвивають критичне мислення, уміння розмірковувати, розв'язувати проблемні ситуації.
Інтерактивні техногії
     Розвитку  комунікативної  компетентності  сприяє  метод  „Прес”. Цю форму роботи  використовую тоді, коли виникають спорні питання,   необхідно знати і аргументувати визначену позицію щодо проблеми, яка вирішується,  переконати   інших у своїй правоті.  Наприклад,  на  уроці  „Роль хімії в розв'язанні сировинної проблеми”  учні діляться на групи, кожна з яких отримує завдання – „Поясніть, чому  в Україні у галузі використання нафти і . триває економічна криза”. Кожна група учнів презентує і захищає  свою позицію за таким алгоритмом:
1)…я думаю, що… (позиція);     2)…тому що… (пояснення);
3)…наприклад… (приклад);       4) таким чином… (висновок).
    Ефективним є метод  „Асоціативний кущ”, який дозволяє  сприймати життя і науку як одне ціле, що є дуже важливим у  розвитку соціальної компетентності учня. На уроці „Будова атома” учні, маючи знання з уроків природознавства, фізики, називають слова, які асоціюються з поняттям „атом”. Атом: електрон, ядро, протон, найменша частинка, нейтрон, хімічний елемент, молекула, порядковий номер. Далі об'єднують ці терміни у дві групи: будова атома, характеристики атома, пропонують визначення поняттю „атом” і найбільш повне записують.
Ігрові технології
Гра - це вид діяльності в умовах ситуацій, спрямованих на возз'єднання суспільного досвіду, в якому складається й удосконалюється самоврядування своєю поведінкою. Функції гри Розважальна (доставити задоволення, надихнути, розбудити інтерес) Комунікативна Функція самореалізації терапевтична (подолання ігрових труднощів, порівнянних з виникаючими в житті) Діагностична (у процесі гри можна пізнати себе, відкрити для інших свої приховані риси) Корекційна (змінити під впливом ігрової практики , соціалізуватися, прийняти правила гри і т.д.)
Структура гри як діяльності
1. Цілепокладання
2. Планування
3Реалізація мети
4.Аналіз результатів
Гра як метод навчання В якості самостійної технології Як елемент педагогічної технології Як форма уроку (заняття) або його частини В якості позакласної роботи Цільові орієнтації
Дидактичні - розширення кругозору, пізнавальна діяльність, застосування ЗУН у практичній діяльності
Виховують - виховання самостійності, волі, формування певних підходів, позицій, моральних,
світоглядних, естетичних установок Розвиваючі - розвиток уваги, пам'яті, мови, мислення, вміння порівнювати, зіставляти, знаходити і т.д. Соціалізуючі - прилучення до норм і цінностей суспільства, адаптація до умов середовища, стресовий контроль, саморегуляція і т.д. Приклади ігор тренажерів «Логічні ланцюжки» Учитель задає початок фрази: «Алюміній - метал». Перший учень повторює його і придумує продовження зі словами «тому що», «отже», «проте». Потім все сказане повторює і продовжує наступний учень. Той, хто не зміг продовжити ланцюжок, вибуває з гри.
«Продовж ряд»
Задані кілька членів ряду. Потрібно виявити закономірність чергування об'єктів і продовжити ряд:
а) Li, Al, As, ....
б) F-, ...,, Ar, ....
«Прибери зайве»
У запропонованих нижче лавах присутні «зайві» формули. Знайдіть їх:
а) NaCl, AgNO3, KCl, KNO3;
б) H2S, CaSO4, HI, (NH4) 2, S «Лото навпаки»
Граючим видається картка, на якому написані формули речовин:
CaO HNO3
MgOHCl P2O5 SO3 CO2 NaOH
Завдання граючих полягає в тому, щоб на кожну клітку з формулою речовини накласти жетон з формулою речовини, яка має протилежні хімічні властивості. Наприклад, на формулу кислоти - формулу
підстави, на формулу основного оксиду - формулу кислотного оксиду і т.п.
«Третій зайвий»
У кожному рядку по три формули. Наприклад:
BaO CO2 CaO
HNO3 HCl H2O Na2SO4 H2SO4 BaCl2P2O5SO2 MgO
Завдання для учнів: у кожному рядку викресліть формулу речовини, що належить не до того класу, до якого відносяться два інших. Завдання виконує одна людина, але можна запропонувати його групі з п'яти учнів. Вони працюють за принципом естафети.Ігра «Піраміда»
Учні грають парами. До дошки прикріплюємо шість карток так, щоб вийшла піраміда.
рррр Кожна картка має свій номер, на зворотній стороні написано назву тематичного блоку, наприклад «вчені», «реакції» і.т.д.
Гравці вибирають номер картки і повинні за 30 з Угдан сім слів з даної теми. Один учень відгадує слова, другий підказує. Підказувати можна жестами, синонімами, не можна використовувати однокореневі слова. Слова написані на листочку, які видає друге гравцеві вчитель. За кожне вгадати слово учні отримують 1 бал. У другому турі учасники міняються ролями.
Перший тур
«Вчені»:
Менделєєв, Ломоносов, Лавуазьє, Марковников, Бутлеров, Прістлі, Бертло.
«Реакції» оборотні, необоротні, заміщення, розкладання, з'єднання, ендотермічні, зкзотерміческіе.
«Хімічні елементи»: кисень, водень,
мідь, залізо, неон, алюміній, хлор.
«Періодична система хімічних елементів»: електрон, період, група,
атом, нейтрон, порядковий номер, Менделєєв.
«Органічні речовини»: етан, поліетилен, бензол,
метанова кислота, ізопрен, бутин.
Другий тур
«Правила безпеки »: не виливати в раковину, нюхати акуратно, прогріти пробірку, не чіпати руками, вибухонебезпечне, змити водою, не входити.
«Хімічна посуд»: колба, бюретка, пробірка, чашка для випарювання, бюкс, стакан, мірний циліндр.
«Горючі речовини і матеріали":
спирт, бензин, нафту, газ, сірка, ацетилен, метан.
«Метали»:
цинк, хром, нікель, ртуть, золото, натрій, барій.
«Неметали»:
фтор, бром, вуглець, кремній, фосфор, гелій, азот.
«Лабораторне обладнання»: ложечка, спиртівка, тримач, ексикатор, штатив, воронка, шпатель.
Після двох турів підраховуємо бали. Переможці виходять до фіналу.
Фінал
До дошки прикріплюємо картки з номерами на звороті яких написані букви. Завдання гравців-вгадати слово, значення якого повідомляємо учням. Один з
гравців читає по порядку запропоновані вчителем висловлювання. Якщо висловлювання підходить до зазначеного хімічному елементу і речовини, то другий учень перевертає картку з номером висловлювання і записує букву. Якщо всі номери визначені правильно, то у гравців повинна вийти загадане слово.  
Наведу приклад висловлювань на тему «Кисень».
1. У промисловості отримують з повітря.
2. Добре розчинний у воді.
3.Взаімодействует з простими і складними речовинами.
3. При звичайних умовах безбарвний газ.
4. Збирають витісненням повітря.
5. У природі зустрічається тільки в зв'язаному вигляді.
6. Збирають у перевернутий догори дном судину.
7. Проста речовина.
8. У лабораторії отримують із марганцівки.
9. Малорозчинний у воді.
10. Газ, що має запах.
11. Розкладається при нагріванні.
12. Застосовують для
зварювання та різання металів.
13. Необхідний для дихання.
Переможців, які набрали максимальну кількість балів у фіналі, нагороджуємо.   

Коментарі

Популярні публікації